Kaip laiko persukimas veikia organizmą?

Vos atėjus rudeniui tampa aišku, jog dienos trumpės, ateinančius mėnesius nesulauksime nieko kito kaip tik šalto ir vėjuoto oro, dienos bus apsiniaukusios ir darganotos, ir tik su ilgesiu prisiminsime trumpą, bet jaukią lietuvišką vasarą.

Dėl tokios niūrios atmosferos, dažnas iš mūsų jausis prislėgtas, pavargęs, irzlus ir neturintis motyvacijos imtis kažko naujo.

Sezoninis afektinis sutrikimas, arba paprastai tariant – žiemos depresija

Kai sumažėja saulės, diena tampa trumpesnė, tamsesnė ir niūresnė, net žvaliausiems iš mūsų gali subjurti nuotaika. Deja, dažniausiai tai perauga į šį tą rimtesnio. Sezono pasikeitimas tampa žiemos depresijos, paliečiančios milijonus pasaulio gyventojų, priežastimi.

Žmonės iš prigimties yra dieniniai gyvūnai, per milijonus metų ištobulinę savo vidinius laikrodžius pagal kylančios ir besileidžiančios saulės ciklus.

Tai ypač svarbu, nes keičiantis metų laikams, kartu keičiasi ir gaunamos natūralios saulės šviesos kiekis, o tai tiesiogiai paveikia mūsų cirkadinį ritmą – kūno vidinį laikrodį, sąlygojantį smegenų, fizinio aktyvumo, elgesio bei hormonų išskyrimo pokyčius.

Dar daugiau: šie pokyčiai sutrikdo cheminių medžiagų, cirkuliuojančių organizme ir lemiančių mūsų nuotaiką, balansą. Galiausiai visa tai ir pasireiškia energijos trūkumu, miego sutrikimais, nervingumu ir kitais tipiniais depresijos požymiais.

Egzistuoja ypatingai tam jautrių žmonių. Tiesą pasakius, vienos valandos persukimas labiau sezoninei depresijai pasiduodantį žmogų gali paveikti ne mažiau, kaip paros ritmo sutrikimas ištinkantis dažną keliautoją dėl laiko juostų kaitos.

Štai keletas patarimų, kurie leis jums energingiau jaustis niūriomis dienoms ir padės įveikti žiemos melancholiją:

Natūrali saulės šviesa yra jūsų draugas

Pamenate, kai dienos buvo šiltos ir ilgos, o jūs galėjote leisti ilgas valandas lauke priešais maloniai ir dosniai šildančią saulutę? Verta apie tai pagalvoti, nes saulės šviesa jūsų organizmui nepaprastai reikalinga.

Jei tik turite galimybę, kasdien praleiskite šiek tiek laiko lauke ir pasimėgaukite natūraliais saulės spinduliais. Gali būti, jog reikės šiek tiek pakeisti jūsų kasdieninę rutiną, bet efektas tikrai vertas pastangų. Tyrimų rezultatai parodė, jog ryte gavus natūralių saulės spindulių, jūsų organizmas tampa paruoštas visos dienos aktyviam darbui.

Beje, jei dirbate prie lango, nepraleiskite progos atverti užuolaidų ir į savo kambarį įsileisti kiek įmanoma daugiau saulės spindulių. Šviesi ir saulėta aplinka gali duoti jums energetinį stimulą, kurio jūsų snaudžiančiam organizmui kaip tik labiausiai ir trūksta.

Jei negalite gauti natūralios saulės šviesos, pasirūpinkite dirbtine šviesa

Jei iš tiesų neturite laiko kiekvieną dieną išeiti į lauką ir pasilepinti natūralia saulės šviesa, arba šviesus paros metas labai trumpas (o ilgus mėnesius Lietuva kaip tik tuo ir pasižymi), verta pagalvoti apie dirbtinius natūralios šviesos pakaitalus.

Egzistuoja visa galybė įvairių šviesos produktų, sukurtų siekiant žmogaus organizme pamėgdžioti natūralios šviesos efektą. Kartais net nesusimąstome kaip lengvai galima išspręsti ilgai mus kamuojančias problemas.

Laikykitės reguliaraus miego režimo

Žmonės patiriantys žiemos depresiją paprastai turi sunkumų užmigti, o ryte – atsikelti. Pasibaigus vasaros laikui ir laikrodį pasukus valanda atgal, jūsų cirkadinis ritmas patiria šiokį tokį chaosą, prie kurio jam reikia prisiderinti.

Jei tik įmanoma, laikykitės nuolatinio miego, valgymo ir fizinių pratimų tvarkaraščio. Rūpindamiesi sveika gyvensena ir palaikydami reguliarų miego grafiką, kartu galite sumažinti ir sezoninės depresijos simptomus.

Fiziniai pratimai yra geros medžiagų apykaitos ir nuotaikos garantas

Gerai žinoma, jog fiziniai pratimai gali padėti sumažinti sezoninio sutrikimo simptomus. Jei tik galimybės leidžia, sportuokite gryname ore. Kita vertus, jei sąlygų nėra, galima mankštintis ir viduje.

Iš pažiūros toks paprastas dalykas kaip bėgimo takelis, gali turėti stulbinamą efektą jūsų savijautai ir energingumui. Beje, nepamirškite, kad tai kartu padės jums kovoti ir su kitu žiemos depresijos simptomu – padidėjusiu svoriu.

Būkite tikri, jog gaunate pakankamai vitamino D

Galiausiai, būkite tikri, jog gaunate pakankamą vitamino D kiekį. Tikriausiai esate girdėję, jog vitaminas D susintetinamas odoje, veikiamoje saulės spindulių. Sumažėjus saulės apšviestumui, vitamino D kiekis organizme taip pat mažėja. Atitinkamai tai tampa dar viena sumažėjusio produktyvumo ir energingumo priežastimi.

Taigi, atėjus tamsiems ir niūriems žiemos mėnesiams verta pasitarti su gydytoju ir pasvarstyti apie alternatyvius vitamino D gavimo būdus.

Control-Your-Life