Kodėl kokybiška šviesa yra labai svarbu savijautai

Elementariausiai šviesą galime panaudoti orientacijai, kai prireikia surasti kelią ar spręsti, kuria kryptimi eiti, kaip judėti ir kuriuo taku geriau nesekti. Tačiau mokslininkai teigia, kad nuo šviesos esame priklausomi kur kas labiau – tiek sąmoningai, tiek ir pasąmoningai. Nuo apšvietos intensyvumo, ryškio ir kokybės priklauso mūsų organizmo aktyvumas ir nuotaikų kaita. Šie poveikiai gali sustiprėti arba susilpnėti priklausomai nuo skirtingo paros laiko, taip pat metų sezono.

Taip yra todėl, kad didžiąją gyvenimo Žemėje dalį mes, žmonės, buvome įpratę gyventi su Saule, kaip pagrindiniu šviesos šaltiniu. Saulė yra atsakinga už mūsų hormonų ir medžiagų apykaitą, o ši įtaka pasireiškia per kiekvieną saulėtekį, saulėlydį, vidurdienio zenitą, ar visišką pasislėpimą už dangaus horizonto. Tai paaiškina, kodėl žmogui tokia svarbi yra šviesos kokybė gyvenamoje aplinkoje ir kodėl tai gali nulemti net mūsų elgesio pakitimus.

Visi turime įgimtą instinktą reaguoti į šviesą ir intuityviai jaučiame koks jos dažnis palankiausias veiklai, o koks – atsipalaidavimui. Tam tikra šviesa gali sukelti liūdesį ar net depresiją arba priešingai – laimę ir džiaugsmą. Taip yra dėl to, kad žmonės pagal šviesą pasąmoningai nustato paros laiką, kuris ir atskleidžia: jau metas nurimti bei eiti miegoti, ar dar galima užsiimti kažkokia veikla. Ilgėjančios dienos mums sufleruoja apie vasaros sezoną, kurio metu būname aktyvesni bei dažniau linksminamės, o ilgėjančios naktys ragina daugiau ilsėtis ir labiau susikaupti.

Deja, dažnai uždarose patalpose būna per mažas apšvietimo intensyvumas, kartais nesiekiantis net ir tų pačių 500 liuksų. Negana to, jis kartais pasiekiamas tik staliniais apšvietimo prietaisais. Tačiau norint sukelti reikiamą biologinį poveikį, yra būtinas visapusiškas akių apšvietimas, kurį leidžia pasiekti tik ant lubų ar aukštai ant sienų kabantys apšvietimo prietaisai.

Jei norite motyvuotų ir energingų darbuotojų, būtina įrengti kokybišką ir pakankamai ryškų apšvietimą. Tačiau persistengti neverta – dažnai regimojo persitempimo, bendro nuovargio, galvos skausmo priežastimi tampa ne tik nepakankamas apšvietimas, bet ir per ryški šviesa. Per ryškią šviesą paprastai sukuria koncentruotas šviesos šaltinis, į kurį vien užmetus žvilgsnį ima skaudėti akis. Modernūs apšvietimo šaltiniai leidžia šviesą paskirstyti tolygiai ir švelniai, todėl ji nebėra akinanti ir nebedirgina akių.

Tinkamai parinktas spektras, paryškins gyvenamų namų interjerą, o darbinėje aplinkoje gali padidinti darbo našumą. Plačiai paplitusi nuomonė, kad šalta šviesa yra nejauki, tačiau šis gandas nėra visiškai teisingas. Šviesos spalva turi būti parinkta, pagal apšvietimo kiekį, t. y. kuo reikalingas stipresnis apšvietimas, tuo šviesos spalva turi būti šaltesnė.

Taigi įsirenginėjant poilsio zonas, o ypač miegamuosius kambarius reikėtų rinktis šiltą atspalvį tarp 2400-3200K. Virtuvėje ir darbo kambariuose drąsiai galima rinktis šviestuvus su 4000K spektru, kuris yra mėgstamas dėl natūralios baltos spalvos. Ofisai, bei pramoninės patalpos apšviečiamos šaltai balta 6000K šviesos spalva, taip skatinant darbuotojų budrumą. Neverta vaikytis madų renkantis šaltos spalvos šviesos šaltinių įsirenginėjant gyvenamas patalpas. Jos neleidžia atsipalaiduoti, organizmui sunku suprasti dienos ritmą, užmigti.

Vienas iš moderniausių sprendimų šiuo metu yra LED šviestuvai, kurie keičia spektrą ir šviesos intensyvumą. Jie puikiai tinka vaikų kambariams ar 1 kambario butams, kai vienoje patalpoje apjungta miegamoji ir darbo zona. Tad pultelio ar išmaniojo įrenginio pagalba galite prisitaikyti apšvietimą pagal paros metą ir savo veiklą.

stalinis-torseras-romuva-s-15121